Bankhelpdeskfraude
Het is donderdagavond 12 oktober wanneer een 61-jarige vrouw uit Naarden werd gebeld door een zogenaamde bankhelpdeskmedewerker: haar rekening zou zijn gehackt. De persoon aan de telefoon weet het vertrouwen van het slachtoffer te winnen. Zelfs het nummer waarmee gebeld wordt leek echt van de bank afkomstig (dit heet spoofing). Het slachtoffer moest een computerprogramma downloaden waarmee de medewerker zogenaamd kon helpen om het geld veilig te stellen. Ook werd het slachtoffer gevraagd de pincode direct aan te passen door haar oude en haar nieuwe pincode in te spreken. Even later stond een ‘collega’ aan de deur om de pinpas van de 61-jarige vrouw op te halen. Met het eerder geïnstalleerde programma werd haar pinlimiet verhoogd door de oplichter, waarna meermaals voor forse bedragen werd gepind.
Oplettende melder
Diezelfde avond zag een zeer oplettende melder een man die zich verdacht gedroeg bij een pinautomaat en bij een geparkeerde auto in Kortenhoef. In de geparkeerde auto zaten nog drie inzittenden. De melder vertrouwde de situatie niet helemaal en belde daarop de politie. De politie haastte zich naar de pinautomaat en kreeg van de meldkamer te horen dat al eerder melding is gedaan van bankhelpdeskfraude. Ter plaatse kon de politie de vier verdachten aanhouden. Het betreft een 17-jarige jongen uit Almere, een 21-jarige man uit Almere, een 19-jarige man uit Almere en een 16-jarige jongen uit Beverwijk.
Dankzij de oplettende melder is een deel van het opgenomen geld teruggevonden: bij één van de verdachten werden meerdere pinpassen en een grote som geld aangetroffen. Een aantal pinpassen waren terug te leiden naar een andere bankhelpdeskfraudezaak uit Nederhorst den Berg. De politie heeft de zaak in verder onderzoek.
Verdachte situaties altijd melden
Door een oplettende getuige wist de politie deze vier verdachten snel aan te houden. Bent u getuige van een
verdachte situatie? Ziet u verdacht gedrag of een strafbaar feit gebeuren? Is er direct hulp nodig? Meld een verdachte situatie altijd direct bij de politie via 112. Onthoud locatie, signalementen en bijzondere kenmerken van personen of kentekens van verdachte auto’s en geef die door aan de meldkamer. Als het niet dringend is kunt u informatie doorgeven via 0900-8844.
Hoe herkent u bankhelpdeskfraude?
Wordt u zelf gebeld door de bank die zegt dat iets niet in orde is met uw bankrekening? Vertrouw dat niet zomaar.
- Een bank zal nooit om uw pincode vragen
- Een bank zal nooit een bankpas komen ophalen bij u
- Een bank zal nooit uw saldo vragen, ook niet als controlevraag.
- Een bank zal u nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet.
- Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.
- U wordt vaak lang aan de telefoon gehouden door de oplichter. Jouw bank zal je nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Vaak wordt u tijdens het gesprek met de oplichter gebeld door uw échte bank omdat zij verdachte transacties zien op uw rekening. Weet dat de oplichter er alles aan zal doen om u aan de lijn te houden om zo te voorkomen dat u het telefoontje van de bank opneemt.